Womankind. 365 days (detail), 2012. La Virreina, Barcelona 2019 ©Pep Herrero

WOMANKIND

Womankind. Machine, 2021. Wartime! Talent Latent, Scan Tarragona. Mèdol. Centre d’Arts Contemporànies, Tarragona 2022

Womankind. Monuments 1 and 2. Breaking The Monument, CGAC, Santiago de Compostela 2021. ©Manu Suárez

Womankind. 365 Days, 2012. 365 photocollages. Womankind, La Virreina, Barcelona 2019 ©Pep Herrero

Womankind. Les Spectaculaires, 2013-2019. 365 photocollages. Womankind, La Virreina, Barcelona 2019 ©Pep Herrero

Womankind. Derruidas 1 and 2, 2011. She, the eye, the finger, the hand, ADN Galería, Barcelona 2020. ©Roberto Ruiz

Womankind. Saudade, 2020. She, the eye, the finger, the hand, ADN Galería, Barcelona 2020. ©Roberto Ruiz

Womankind. Series 2, 3 and 4, 2011-2013. XVI Photography Biennale, Centro de Imagen, México 2015

Womankind. Series 3 (Detail)
Digital Photo collage. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 64×46 cm. Paper 80×62.5 cm

Womankind. Maybe, 2015
Digital Photo collage. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 40×30,5 cm. Paper 55×45,5 cm

Womankind. Les Spectaculaires. (Alice E. Doherty Alice The Wonder; Thelma Williams The Fat Lady; Mademoiselle Gabrielle The Half Woman. Digital Photo collage. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 24×16 cm. Paper 40×30 cm

Les Spectaculaires is one of the most disturbing series of Womankind. It portrays ten women who were affected by some type of «abnormality.» Women with an exceptional physical condition that made them unique, such as lacking arms or legs, being extremely short or tall, faces covered with hair, or the conjoined bodies of Siamese twins. The original photographs, with which the artist has worked, are from the late 19th and early 20th century, when these women worked in side shows associated with circus and were exhibited as human oddities.

Les Spectaculaires es una de las series más inquietantes de Womankind. Retrata diez mujeres que estuvieron afectadas por algún tipo de “anormalidad”. Mujeres con una condición física excepcional que las hacía únicas, como la carencia de brazos o piernas, la estatura mínima o exagerada, un rostro cubierto de pelo o los cuerpos unidos de las siamesas. Las fotografías originales, sobre las que ha trabajado la artista, son de finales del siglo XIX y principios del XX, cuando estas mujeres aún trabajaban en circos, donde se exhibían como rarezas humanas.

Womankind. Series 2, 2011 (detail)
Digital Photo collage. 9 photos. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 41×30 cm each. Paper 61×49.5 cm each

Series 1, 2010
Digital Photo collage. 9 photos. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 21×19 cm each. Paper 35×33 cm each

Bibliography

Nekane Aramburu, Praxis esotérica, tecnología e historia del arte. Exposición Seremos olvidadas si nos olvidamos de pensar en nosotras mismas, catálogo. Editado por Sala de Arte Robayera, Ayuntamiento de Miengo, 2021
– Valentín Roma/Tomás Ruiz-Rivas, Womankind, exhibition leaflet. Edited by La Virreina Centre de la Imatge, Barcelona 2019
– María María Acha-Kutscher/Tomás Ruiz-Rivas, Les Spectaculaires: Women in old circus sideshow. Edited by Antimuseo
– Magnolia De la Garza/Mauricio Alejo, XVI Bienal de Fotografía. Catalogue 2014. Edited by Centro de la Imagen, México 2014