WOMANKIND

Accordingly, as in Agnès Varda’s cinematographic fable, it could be argued that María María Acha-Kutscher has become a “gleaner” of the detritus ingested by this male, heterosexual, white cultural hegemony that created the visual, literary and public stereotypes of women between the late 19th and early 20th centuries.

Valentín Roma

Womankind consists of several series of digital photographic collages, made using found archival images, from the internet, magazines, books; and photographs taken by the artist in order to generate documents of fictional histories.
The series of Womankind focus between two of the most important moments in women’s history: the British suffrage movement of the early 20th century, and the introduction of the pill in the 1960s, which contributed significantly to the emancipation of women, transforming their relationships with men.
Womankind seeks to redefine the meaning of the images upon which the history of women has been built since the invention of photography, where traditionally they have been relegated to the background in paternalistic, hegemonic stories. In her collages, María María rescues a female historical memory, reflecting both their political struggles and the complexity of otheir private worlds.

Womankind (Mujermanidad) consiste en varias series de collages fotográficos digitales, creados a partir de imágenes de archivo, de Internet, revistas, libros y fotografías tomadas por la artista para generar documentos ficticios.
Las series de Womankind están ambientados entre dos de los momentos más importantes en la historia de las mujeres, el movimiento sufragista británico de principios de siglo XX y la introducción masiva de la pastilla anticonceptiva en los años 60, los cuales contribuyen considerablemente a la emancipación de la mujer, transformando su relación con los hombres.
En Womankind hay una re-significación de las imágenes con las que se ha ido construyendo la historia de las mujeres desde la invención de la fotografía, donde normalmente han aparecido relegadas a un segundo plano, dentro de relatos hegemónicos de corte paternalista. María María rescata en sus collages una memoria histórica femenina, reflejando tanto su lucha política como la complejidad de su mundo privado.

– Nekane Aramburu, Praxis esotérica, tecnología e historia del arte. Exposición Seremos olvidadas si nos olvidamos de pensar en nosotras mismas, catálogo. Editado por Sala de Arte Robayera, Ayuntamiento de Miengo, 2021
– Valentín Roma/Tomás Ruiz-Rivas, Womankind, exhibition leaflet. Edited by La Virreina Centre de la Imatge, Barcelona 2019
– María María Acha-Kutscher/Tomás Ruiz-Rivas, Les Spectaculaires: Women in old circus sideshow. Edited by Antimuseo
– Magnolia De la Garza/Mauricio Alejo, XVI Bienal de Fotografía. Catalogue 2014. Edited by Centro de la Imagen, México 2014

Series

MACHINE, 2021
Digital Photo collage. 9 photos. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 24×21 cm c/u. Paper 30×27 cm c/u

PAIN AND WARRIOR, 2021
Digital Photo collage. 2 Photos. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 18×14 cm c/u. Paper 26×22 cm c/u

MONUMENTS, 2020
Digital Photo collage. 2 photos. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 18×14 cm c/u. Paper 26×22 cm c/u

SAUDADE , 2020
Digital Photo collage. 32 photos. Hahnemühle Photo Rag Ultrasmooth paper. Mounted on cardboard. 13×10 cm c/u

PERSÉVÉRANCE, 2020
Digital Photo collage. 32 photos. Hahnemühle Photo Rag Ultrasmooth paper. Mounted on cardboard. 13×10 cm c/u

FLY, 2015
Digital Photo collage. 2 photos. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 50×67,5 cm c/u. Paper 70×87,5 cm c/u

MAYBE, 2015
Digital Photo collage. 3 photos. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 40×30,5 cm c/u. Paper 55×45,5 cm c/u

SERIES 4, 2013
Digital Photo collage. 6 photos. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 35×26 cm c/u. Paper 50×41 cm c/u

365 DAYS, 2012
Digital Photo collage. 365 photos. Hahnemühle Photo Rag Ultrasmooth paper. Mounted on cardboard. 11×8.44 cm c/u

365 days is the most ambitious series of the Project. It comprises 365 images produced over the course of a year in the form of a diary. These are small prints, 8.44× 11 cm, that demand solitary observation. The series is conceived as a single work that the spectator must carefully explore in order to discover the infinite number of narrative lines hidden within it.

365 días es la serie más ambiciosa del proyecto. Está compuesto de 365 imágenes, elaboradas a lo largo de un año a modo de diario. Son impresiones de tamaño reducido (8, 44× 11 cm), que impone la observación en solitario. La serie está concebida como una única pieza, que el espectador debe explorar cuidadosamente para descubrir la infinidad de líneas narrativas que oculta.

SERIES 3, 2012
Digital Photo collage. 6 photos. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 64×46 cm c/u. Paper 80×62.5 cm c/u

LES SPECTACULAIRES, 2011
Digital Photo collage. 10 photos. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 24×16 cm c/u. Paper 40×30 cm c/u

Les Spectaculaires is one of the most disturbing series of Womankind. It portrays ten women who were affected by some type of «abnormality.» Women with an exceptional physical condition that made them unique, such as lacking arms or legs, being extremely short or tall, faces covered with hair, or the conjoined bodies of Siamese twins. The original photographs, with which the artist has worked, are from the late 19th and early 20th century, when these women worked in side shows associated with circus and were exhibited as human oddities. Paradoxically, many of them enjoyed more comfortable and independent lives than they might have expected had they been born “normal”. The collages created by María María Acha-Kutscherhave a hypnotic visual intensity. Les Spectaculaires seem infused with great dignity, in sober images where the artist has made just few, precise, subtle alterations only as needed to defy conventions relating to the female body, a product of the male point of view, and establish a series of disquieting connections between the ideas of beauty, illness, violence and power.
Tomás Ruiz-Rivas, Les Spectaculaires (introductory text)

Les Spectaculaires es una de las series más inquietantes de Womankind. Retrata diez mujeres que estuvieron afectadas por algún tipo de “anormalidad”. Mujeres con una condición física excepcional que las hacía únicas, como la carencia de brazos o piernas, la estatura mínima o exagerada, un rostro cubierto de pelo o los cuerpos unidos de las siamesas. Las fotografías originales, sobre las que ha trabajado la artista, son de finales del siglo XIX y principios del XX, cuando estas mujeres aún trabajaban en circos, donde se exhibían como rarezas humanas. Paradójicamente, muchas de ellas disfrutaron de una vida más acomodada e independiente de la que habrían podido esperar en el caso de nacer “normales”. Los collages creados por María María Acha-Kutscher tienen una intensidad visual que nos hipnotiza. Les Spectaculaires aparecen investidas de una gran dignidad, en unas imágenes sobrias donde la artista ha realizado pocas manipulaciones, pero precisas y sutiles. Las estrictamente necesarias para desafiar las convenciones sobre el cuerpo de la mujer, construidas desde la mirada del varón, y establecer una serie de inquietantes relaciones entre las ideas de belleza, enfermedad, violencia y poder. Tomás Ruiz-Rivas, Les Spectaculaires (texto introductorio)

DERRUIDAS, 2011
Digital Photo collage. 6 photos. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. 80×62 cm c/u

SERIES 2, 2011
Digital Photo collage. 9 photos. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 41×30 cm c/u. Paper 61×49.5 cm c/u

SERIES 1, 2010
Digital Photo collage. 9 photos. Hahnemühle Photo Rag Baryta, 315 g. paper. Image 21×19 cm c/u. Paper 35×33 cm c/u