IRMGARD
Ein Alphabet des Gedenkens

In collaboration with Tomás Ruiz-Rivas

IRMGARD (2021) is a dictionary based on my family history focus on my grandparents Irmgard Kutscher (German) and Juan Acha (Peruvian). They met, married and had their first two children in nazi-era in Munich. The dictionary comprises a series of entries from A to Z, under which we have arranged drawings and passages of text. In this way, a narrative is constructed which seeks to bring to life an inner history unfolding during the rise and fall of national socialism. Told from an emotional standpoint, it makes no claim to be a purely historical account and consists of fragments, individual images, flashes and sparkles, which acquire meaning when viewed as a whole.
The drawings and texts in this project should, therefore, be seen as new creations and not as historical reference works. Instead we hope that the memories presented within it succeed in moving the reader by exploring topics that tap into universal emotion.
The dictionary takes the form of an installation of 27 triptychs. Each one features the first letter of a previously-chosen word, from which the drawing and text originate.

En colaboración con Tomás Ruiz-Rivas

IRMGARD (2021) es un diccionario basado en la memoria familiar de mi familia enfocado en mis abuelos, Irmgard Kutscher, alemana, y Juan Acha, peruano afrodescendiente. Ellos se conocieron, casaron y tuvieron sus dos primeros hijos en el Múnich del Nacional Socialismo. El diccionario está compuesto por una selección de términos de la A a la Z, a partir de los cuales hemos realizado dibujos y textos hasta construir una narrativa que recoge esta memoria familiar. El objetivo es trasmitir una visión de la intrahistoria del periodo del ascenso y caída del régimen Nacional Socialista. Un relato que no es histórico, sino basado en los afectos, y que se compone de fragmentos, imágenes sueltas, destellos, que sólo vistos en su conjunto adquieren sentido.
Los dibujos y los textos resultantes son por tanto obras originales, no pretenden tener un carácter didáctico-histórico, sino provocar emociones y compartir la memoria personal con toda su carga afectiva.
El resultado final es una instalación compuesta por 27 trípticos, cada uno de los cuales incluye la inicial de la palabra elegida, seguida de un dibujo y un texto basados en ella.

With the support of the Artistic Creation Grant from Madrid City Council